A l’hora de decidir fer les classes d’alfabetització, abans de fixar-nos en els continguts i com els treballarem, és molt important tenir present el perfil i característiques dels nostres alumnes/usuaris que acostumen a ser col·lectius d’heterogenis, sense formació acadèmica ni coneixement del castellà i amb una estada curta en els nostres programes.
Tot i que el procés natural d’aprenentatge d’un idioma és primer l’aprenentatge de l’expressió oral i després llegir i escriure, el temps d’estada del nostre alumnat en el programa no ens permet seguir dit procés per aconseguir uns objectius mínims d’autonomia comunicativa quan a la lectura i l’escriptura.
Així doncs, per poder facilitar l’aprenentatge i l’adquisició d’una autonomia bàsica de la lectura i escriptura, treballem a partir del mètode fonològic partint d’imatges que ens ajuden a introduir els diferents sons que s’escriuen, paraules escrites que ens duen a la seva pronunciació o lectura. Ho treballem a partir d’un lèxic proper, fàcilment identificable i útil per a l’alumnat.
Identificar les etapes per les quals van passant els nostres alumnes i potenciar dins de les possibilitats que ofereix cada procés d’aprenentatge. Explorar les seves possibilitats.
Dissenyar una proposta didàctica realista i flexible que parteixi dels coneixements previs dels nostres alumnes i contribueixi a un aprenentatge significatiu de la lectoescriptura.
Construir nous mètodes d’aprenentatge pel bon desenvolupament dels nostres alumnes de manera completa a través del disseny d’activitats que cuidin totes les necessitats a nivell professional i emocional.
Aquesta setmana hem gaudit posant colors al coneixement a les nostres classes d’alfabetització amb una activitat molt entretinguda i divertida, pintar lletres de fusta de l’abecedari. Una manera molt dinàmica d’aprendre les consonants i les vocals. Tots i totes van gaudir moltíssim i vam comprovar que és una molt bona tècnica per facilitar i augmentar l’interès en l’aprenentatge i la comunicació entre els usuaris de manera educativa i pràctica.